Wil je graag duurzamer je kleding kopen, maar weet je niet goed welke merken nou echt duurzaam zijn? Dan kan het je helpen om greenwashing te herkennen. Dit zorgt ervoor dat je beter weet welke merken echt duurzaam zijn en welke merken zich alleen duurzaam voordoen. Tijd om te ontdekken wat greenwashing is en hoe je het herkent!

Wat is greenwashing?
Kort gezegd is greenwashing ‘het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is’. Een bedrijf doet alsof ze maatschappelijk betrokken zijn, terwijl dit vaak niet meer is dan een marketingtruc om nog meer te verkopen. Zeker als je niet zoveel af weet van duurzaamheid kan je hier makkelijk voor vallen, wat greenwashing ook zo oneerlijk maakt. Bedrijven geven aan consumenten het idee dat ze een duurzame keuze maken, terwijl dit in de praktijk niet zo is. Je wordt als consument dus eigenlijk gewoon voorgelogen. Daarom is het belangrijk om greenwashing te herkennen!
4 tips om greenwashing te herkennen
Greenwashing herkennen kan best wel lastig zijn. Je kan nooit helemaal met zekerheid zeggen of een bedrijf aan greenwashing doet of wel echt goede bedoelingen heeft met het verduurzamen van het merk. Maar aan de hand van deze tips kom je een heel eind!
1. Misleidende foto’s
Foto’s gemaakt in de natuur, neutrale kleuren en kleding van natuurlijke materialen: het oogt duurzaam. Zeker in combinatie met termen zoals ‘duurzame collectie’ en ‘gemaakt van duurzame materialen’. Maar is dat ook echt zo? Als je voor de rest helemaal geen informatie over hun duurzaamheid kan vinden, kan je ervan uitgaan dat dit misleiding is. Gelukkig kan je bij deze websites greenwashing redelijk makkelijk herkennen.
2. Duurzame materialen
Maakt een merk gebruik van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecycled polyester? Ook dan noemen sommige bedrijven zich duurzaam. Maar dat er een aantal duurzame materialen worden gebruikt in de collectie, maakt een bedrijf nog niet duurzaam. Het zegt namelijk niks over bijvoorbeeld de werkomstandigheden, leefbare lonen, CO2 uitstoot etc. Het is goed dat een bedrijf hier gebruik van maakt, maar ook dit valt vaak onder greenwashing.
Lees ook: Materialen guide: wat zijn duurzame materialen voor kleding?
3. Frequentie van productie en prijs
Hoevaak en hoeveel produceert een merk? Als er elke week een nieuwe collectie wordt gelanceerd met trendgevoelige kleding, dan kan dat niet duurzaam zijn. Het aantal nieuwe collecties en hoe trendgevoelig de collecties zijn, laat al veel zien over de duurzaamheid van een bedrijf. Duurzame modemerken lanceren veel minder vaak en produceren kwalitatieve en vaak tijdloze items, zodat het lang mee kan gaan.
Ook de prijs van de kledingstukken kan verraden dat het om greenwashing gaat. T-shirts van €5 en jurkjes van €10 in een nieuwe collectie kunnen natuurlijk niet duurzaam geproduceerd zijn. Maar let op, dat een kledingstuk duur is betekent niet per se dat het ook duurzaam is.
4. Informatie op de website
Hoeveel informatie deelt een bedrijf? Iedereen kan op zijn website vertellen dat de kleding is gemaakt onder eerlijke werkomstandigheden. Zonder verdere informatie, keurmerken of rapporten zijn dit eigenlijk loze woorden. Er kijkt namelijk niemand toe of je deze woorden als merk wel echt naleeft. En dit betekent dus vaak dat het gaat om greenwashing. Duurzame merken proberen zoveel mogelijk informatie te delen over hun duurzaamheid en productieproces. Vaak zijn ze aangesloten bij keurmerken die hier ook op toezien en worden en worden en rapporten met uitgebreide informatie gedeeld.
SHEIN: het voorbeeld van greenwashing
Ter afsluiting heb ik nog een duidelijk voorbeeld van een bedrijf wat aan greenwashing doet, namelijk SHEIN. Dit grote Chinese modemerk lanceert bijna dagelijks nieuwe collecties, heeft altijd kortingen en uitverkoop (tot 90%!) en je kan er voor weinig geld kleding van de laatste modetrends kopen. Klinkt leuk, maar je snapt natuurlijk wel dat dit niet duurzaam kan zijn. Toch vertellen ze op hun website dat de items worden gemaakt onder veilige en eerlijke omstandigheden en tegen eerlijke lonen. Zonder keurmerken, rapporten of bewijs dat dit ook echt wordt gedaan.
En dat dit in de praktijk echt niet gebeurd, bewijst de documentaire ‘Inside the Shein Machine: UNTOLD‘ maar weer. Hier wordt duidelijk dat vrije dagen zeer schaars zijn (één per maand), de werkdruk erg hoog (je moet 500+ kledingstukken per dag maken), de werkdagen ontzettend lang (dit kan oplopen tot 16-18 uur) en dat de arbeiders met weinig respect worden behandeld. En het loon? Slechts een paar cent per kledingstuk, en bij één fout wordt ook nog eens 3/4 van je salaris van die dag ingehouden. Het toppunt van slechte werkomstandigheden, en dus ook het toppunt van greenwashing. Wil je duurzamer je kleding kopen? Dan zou ik SHEIN (en soortgelijke bedrijven) zeker vermijden!


Nog een handige tip: het kan best wat werk zijn om elk merk te checken op hun duurzaamheid. Gelukkig kan dit ook makkelijk en snel, namelijk met de Good On You app. Download de app, vul een merk in en je ziet meteen hoe goed het merk scoort op verschillende onderdelen. Zo hoef je niet zelf op onderzoek uit te gaan!